Novinka ve světě plateb. Stačí znát jen telefonní číslo!
15. 6. 2022
Určitě už máte povědomí o tom, že existuje bankovní identita. Někteří ji pravděpodobně i využíváte. Letos však chystají banky spolu s Českou národní bankou (ČNB) další zajímavou službu, platbu na kontakt. Tahle novinka vás určitě potěší, pokud si i vy v rámci „účtování“ mezi přáteli nebo rodinou přeposíláte čísla účtu – třeba ve chvíli, kdy u sebe nemáte hotovost nebo si mezi sebou potřebujete finančně vyrovnat nákupy, útratu v restauraci a podobně.
S přeposílám čísla účtu ale může být od příštího roku konec! Podle České bankovní asociace (ČBA) vám k platbě na účet bude stačit číslo mobilního telefonu majitele účtu. Proto se tomuto způsobu převodu peněz říká platba na kontakt.
Jak to bude fungovat?
Provedení platby i bez znalosti čísla účtu příjemce bude možné díky registru čísel účtů spárovaných s mobilními čísly jejich majitelů. Po vytvoření platebního příkazu a zadání telefonního čísla některého z vašich přátel se vaše banka spojí s registrem a na základě telefonního čísla příjemce získá číslo jeho bankovního účtu. Poté odešle vámi zadanou platbu.
Do projektu se zatím přihlásilo devět bank. Které to jsou, ČBA dosud neuvedla. Avšak jisté je, že to jsou banky poskytující retailové služby. Že nevíte, co jsou retailové služby? Je to jednoduché, jsou to služby pro běžné občany. Prostě takové, kteří účet běžně používají, nejsou velcí podnikatelé ani firma a nemají nadstandardní příjmy.
Předpokládá se, že zbývající „retailové“ banky se časem přidají – jakmile zjistí, že je platba na kontakt pro jejich klienty zajímavá. Česká národní banka se spolu s Českou bankovní asociací inspirovala v zahraničí. Platba na kontakt už funguje v USA, nebo také v Lotyšsku a na Slovensku.
Kdy začne platba na kontakt fungovat?
Předpokládá se, že službu budou moci banky spustit na začátku příštího roku. Tedy ty, které na projektu spolupracují. Služba se bude testovat teď v létě, a pokud testování neodhalí komplikace nebo nečekané problémy a bude fungovat mezi testujícími bankami, nic úspěšnému startu této služby bránit nebude.
Do budoucna by se registr čísel telefonů a čísel účtů mohl rozšířit i o další možné kontakty, které je vhodné párovat s číslem účtu. Například o e‑mailové adresy. Registr bude provozovaný ČNB. Banka plátce v něm bude vždy ověřovat, jestli je v něm telefonní kontakt registrovaný. Pokud ano, odešle registr bance plátce informaci o propojeném kontaktu a hlavně zašle také číslo účtu příjemce. Banka pak v systému platbu propojí a odešle na správný účet.
Zatím však není jasné, jak se budou řešit případy, kdy má klient více účtů u různých bank. Například kvůli hypotéce nebo spořicím účtům spojeným s běžným účtem.
Možná to vypadá trochu složitě, ale očekává se, že tahle služba sníží počet chybně zadaných plateb. Často totiž kopírováním nebo přepisováním čísla účtu dochází ze strany zadavatele platby k chybám, které pak banky musí řešit. Někdy zvládne chybu odhalit systém banky – v případě, kdy chybně zadané číslo účtu neexistuje. Ovšem když nesprávně zadané číslo účtu skutečně někomu patří, může se stát, že peníze dorazí na úplně cizí konto.
Zdá se tedy, že v oblasti internetového a mobilního bankovnictví bude platba na kontakt další možností, která ulehčí běžný platební styk.
Autor
Ing. Eva Lambertová CFC
Deset důvodů, proč se mohu efektivně postarat o vaši finanční pohodu…
1. Zkušenost Finančnímu poradenství se věnuji 23 let. V současnosti mám přes 650 klientských rodin - což je přibližně 2.000 klientů - po celé České republice. Uzavřela jsem 7.400 obchodů. Noví zákazníci mi na základě doporučení většinou volají sami.
Viz. - názory klientů
2. Komplexní péče
Nejsem prodejce finančních produktů, ale finanční poradce. Nenabízím produkty, ale poskytuji komplexní řešení potřeb klientů. Jsem FO, která poskytuje zprostředkování finančních služeb v oblasti pojištění, hypoték, stavebního spoření, úvěrů ze stavebního spoření, investování, penzijního připojištění, doplňkového penzijního spoření či jiných spořících nástrojů.
Při tvorbě poradenství beru do úvahy veškeré potřeby zákazníka. Díky mým širokým možnostem mohu řešit každou důležitou oblast klientova zájmu a podat mu pomocnou ruku ve složitém světě peněz.
3. Zázemí silných partnerů
Mám k dispozici široké a kvalitní zázemí silných a seriózních finančních institucí působících na českém trhu. Díky tomu mám také vždy potřebné, kvalitní a aktuální informace z oblasti financí.
Při své činnosti spolupracuji se společností OVB Allfinanz, a.s. Prostřednictvím této společnosti spolupracuji s desítkami finančních institucí.
Viz. - finanční partneři
4. Objektivita
Nestraním žádné finanční instituci. Objektivně posoudím situaci každého klienta. Jako finanční poradce se snažím zákazníkovi poskytnout všechny relevantní informace, důkladnou analýzu a nabídnout řešení odpovídající přesně jeho potřebám.
5. Věrnost
Svým klientům se věnuji dlouhodobě, nikoliv pouze v okamžiku podepsání smlouvy.
Kladu důraz na perfektní servis, a proto se každý můj klient na mě může kdykoliv obrátit se žádostí o radu či jinou pomoc, vždy se snažím maximálně vyhovět.
6. Odbornost
Svět financí se neustále vyvíjí, z toho důvodu je potřeba držet krok s tímto vývojem. Pravidelně proto zvyšuji svou odbornost různými formami vzdělávání. Jsem držitelem všech oprávnění a certifikátů, které český stát a potažmo Česká národní banka od finančních poradců vyžaduje.
Za svou práci jsem také získala řadu ocenění.
7. Etika poradenství
Etika, slušnost, korektnost a diskrétnost jsou nejen nezbytné vlastnosti každého profesionála, ale i průvodní hodnoty dobrých obchodních vztahů.
8. Důvěra
Klient je pro mne nejen obchodní partner, ale i lidská bytost. Proto je důvěra tou nejsilnější hodnotou v mé práci. Díky tomu mám s mnoha klienty nadstandartní osobní vazby a troufám si říci, že s řadou z nich jsme se stali také přáteli.
9. Společenská odpovědnost
Mým posláním je i kultivace služeb finančního poradenství, zvyšování finančního povědomí veřejnosti a ochrana klientů před nevýhodnými podmínkami a nekalými praktikami prodejců.
Z tohoto důvodu se rovněž aktivně formou přednášek podílím na zvyšování finanční gramotnosti občanů.
10. Prioritou je poradenství
Nejen finanční poradenství stálo v minulosti na bázi tzv. multi level marketingu. Pro mnoho finančních poradců bylo shánění nových kolegů často větší prioritou než poskytování finanční služby samotné. Pro mě osobně však vždy bylo a nadále zůstává finanční poradenství prioritou číslo jedna. Případnému vážnému zájemci o profesi finančního poradce nicméně ráda předám své zkušenosti.