Nižší příjem a méně úspor. I to jsou u některých z nás důsledky pandemie
25. 8. 2021
Nedávno mi jeden známý vykládal, jak musel v době pandemie sáhnout do svých úspor. Bohužel pracuje v jednom z nejvíc zasažených oborů a tak se mu výrazně snížily příjmy. Do budoucna se tak dá očekávat, že tenhle můj přítel bude muset víc šetřit. A nebude jediný. Za poslední rok se totiž příjem snížil více než třetině Čechů.
Jednou z možností, jak tuto situaci ustát, je snížit svoje výdaje a peníze si takzvaně šetřit. Už teď se ukazuje, že šetříme víc než předchozí roky. Omezili jsme výdaje za jídlo mimo domov, samozřejmě i kvůli zavřeným restauracím, ale i za běžné nákupy, dovolenou nebo služby. Výdaje za služby se snížily o 46 procent a za běžné nákupy až o 40 procent. Třetina z nás šetřila také na nákupu alkoholu.
Přesto dvě pětiny dotazovaných i přes snížení výdajů přiznávají, že mají menší úspory než před vypuknutím pandemie. Se svými úsporami by tak zhruba 40 procent vystačilo bez příjmu už jen měsíc nebo dva. Na druhou stranu podobná procenta, konkrétně 35 procent, má úspory na období bez příjmu ještě na víc než čtyři měsíce. Z toho dokonce až 20 procent dotazovaných na víc než sedm měsíců.
Nicméně podobná čísla ukazovaly výzkumy i v roce 2020, kdy ještě následky pandemie na naši finanční situaci nebyly tak silné.
Šetří se i na penzijním spoření
Zajímavé však je, že zhruba každý desátý v průzkumech uvádí, že si kvůli své finanční situaci v současné době přestal platit penzijní spoření. Celkově se více než pětina Čechů finančně nijak nepřipravuje na důchodový věk. Někteří počítají, že jim ve stáří vystačí životní úspory, a jiní spoléhají na to, že je zabezpečí starobní důchod.
Jenže v období finanční nejistoty bychom se na důchodový věk měli připravovat spíš víc než míň a nespoléhat na to, že se o nás postará stát. Však se také 35 procent oslovených obává, zda stát bude mít v budoucnu na vyplácení důchodů a také, jestli se i oni sami dokážou na stáří finančně zabezpečit.
Proto je vždy potřeba si svoji finanční situaci dobře zhodnotit a zvážit, jaké finanční produkty využívat, zda investovat a jakým způsobem nejlépe spořit. Nejen kvůli pandemii a důchodům.
Potřebujete svou finanční situací zhodnotit a udělat si finanční rozvahu? Nebo chcete správně nastavit svoje investice, spoření nebo pojištění? Ozvěte se mi přes stránku s kontaktními údaji.
Autor
Ing. Eva Lambertová CFC
Deset důvodů, proč se můžem efektivně postarat o vaši finanční pohodu…
1. Zkušenost Finančnímu poradenství se věnuji 24 let. V současnosti mám přes 650 klientských rodin – což je přibližně 2.000 klientů – po celé České republice. Uzavřela jsem 7.500 obchodů. Noví zákazníci mi na základě doporučení většinou volají sami.
Viz. - názory klientů
2. Komplexní péče
Nejsem prodejce finančních produktů, ale finanční poradce. Nenabízím produkty, ale poskytujem komplexní řešení potřeb klientů. Jsem FO, která poskytuje zprostředkování finančních služeb v oblasti pojištění, hypoték, stavebního spoření, úvěrů ze stavebního spoření, investování, penzijního připojištění, doplňkového penzijního spoření či jiných spořících nástrojů.
Při tvorbě poradenství beru v úvahu veškeré potřeby zákazníka. Díky mým širokým možnostem můžem řešit každou důležitou oblast klientova zájmu a podat mu pomocnou ruku ve složitém světě peněz.
3. Zázemí silných partnerů
Mám k dispozici široké a kvalitní zázemí silných a seriózních finančních institucí působících na českém trhu. Díky tomu mám také vždy potřebné, kvalitní a aktuální informace z oblasti financí.
Při své činnosti spolupracuji se společností OVB Allfinanz, as Prostřednictvím této společnosti spolupracuji s desetkami finančních institucí.
Viz. - finanční partneri
4. Objektivita
Nestraním žádné finanční instituci. Objektivně posoudím situaci každého klienta. Jako finanční poradce se snažím zákazníkovi poskytnout všechny relevantní informace, pečlivou analýzu a nabídnout řešení odpovídající přesně jeho potřebám.
5. Věrnost
Svým klientům se věnuji dlouhodobě, nikoli pouze v okamžiku podepsání smlouvy.
Kladu důraz na perfektní servis, a proto se každý můj klient na mě může kdykoli obrátit se žádostí o radu či jinou pomoc, vždy se snažím maximálně vyhovět.
6. Odbornost
Svět financí se neustále vyvíjí, z toho důvodu je třeba držet krok s tímto vývojem. Pravidelně proto zvyšuji svou odbornost různými formami vzdělávání. Jsem držitelem všech oprávnění a certifikátů, které český stát a potažmo Česká národní banka od finančních poradců vyžaduje.
Za svou práci jsem také získala řadu ocenění.
7. Etika poradenství
Etika, slušnost, korektnost a diskrétnost jsou nejenom nezbytné vlastnosti každého profesionála, ale i průvodní hodnoty dobrých obchodních vztahů.
8. Důvěra
Klient je pro mně nejen obchodní partner, ale i lidské bytost. Proto je důvěra tou nejsilnější hodnotou v mojí práci. Díky tomu mám s mnoha klienty nadstandartní osobní vazby a troufám si říci, že s řadou z nich jsme se stali takovými přáteli.
9. Společenská odpovědnost
Mojím posláním je i kultivace služeb finančního poradenství, zvyšování finančního povědomí veřejnosti a ochrana klientů před nevýhodnými podmínkami a nekalými praktikami prodejců.
Z tohoto důvodu se rovněž aktivně formou přednášek podívám na zvyšování finanční gramotnosti občanů.
10. Prioritou je poradenství
Nejen finanční poradenství stálo v minulosti na bázi tzn. multi level marketingu. Pro mnoho finančních poradců bylo shánění nových kolegů často větší prioritou než poskytování finanční služby samotné. Pro mě osobně však vždy bylo a nadále zůstává finanční poradenství prioritou číslo jedna. Případnému vážnému zájemci o profesi finančního poradce nicméně ráda prodám své zkušenosti.