Koupě bytu? Ohlídejte si závazky po předchozím majiteli
6. 11. 2019
Říkejme jim třeba pan a paní Doubkovi. Paní Doubková dlouho toužila se přestěhovat do většího bytu. Ten malý už jim nestačil. To víte, tři děti, dva dospělí a pes. A tak se pan Doubek rozhlížel po realitním trhu tak dlouho, až našel parádní byt za velmi slušnou cenu. Když se byli na byt podívat, zaujala je kromě velikosti a dispozice bytu také koupelna s velkou masážní vanou. Rozhodli se nemovitost koupit.
Všechno proběhlo v pořádku
Převod finančních prostředků i získání potvrzení od správce domu o tom, že na jejich nový byt nejsou evidovány žádné závazky včetně dluhů. Jaké však bylo jejich překvapení, když po nějaké době přišlo vyúčtování poplatků ještě i za období, kdy byt obývala rodina předchozího majitele. Jeho rodina totiž výrazně překročila zálohy, které sice zaplatila, ale skutečné náklady za vodu a elektřinu vyšplhaly o mnoho tisíc víc. Předseda společenství vlastníků bytových jednotek (zkráceno SVJ) ale zaplacení nákladů po předchozím majiteli požadoval po Doubkových.
Předseda SVJ tvrdil, že dluh mají doplatit manželé Doubkovi a pan s paní naopak trvali na svém, že nic platit nebudou, ať se obrátí na předchozího majitele.
Jak je tohle vůbec možné?
Na straně předsedy SVJ stál paragraf občanského zákoníku, který stanovuje, že při převodu vlastnického práva k určité věci, tedy i k bytu, přebírá nový vlastník práva a povinnosti s danou věcí spojené. To znamená i závady a dluhy.
Na straně rodiny Doubkových zase stála správná připomínka, že byt kupovali bez vědomí dluhu na bytě. O bezdlužnosti předchozího majitele vůči domu měli od správce dokonce i potvrzení. Jenže potvrzení se týkalo záloh, ne reálné spotřeby. A předchozí majitel s rodinou zjevně využíval masážní vanu v bytě opravdu naplno. Jenže to při koupi bytu nemohli Doubkovi vědět. Nakonec spor vyřešil správce domu, který se přiklonil k výkladu paragrafu, že nelze vymáhat věc, o které současný majitel nevěděl, a začal vymáhat dluh po předchozím majiteli.
Pokud by se vám tedy při koupi bytu něco takového stalo a vy skutečně budete mít v ruce potvrzení od SVJ nebo správcovské firmy tak, jak je požadováno i zákonem, nelekněte se a situaci řešte argumentací o tom, že o dluhu jste nevěděli a ani jste neměli šanci se o něm žádným jiným způsobem dozvědět. Nedoplatek za ty měsíce, kdy byl předchozí majitel stále evidován v katastru nemovitostí, by pak skutečně měl přejít na původního majitele.
Autor
Ing. Eva Lambertová CFC
Deset důvodů, proč se můžem efektivně postarat o vaši finanční pohodu…
1. Zkušenost Finančnímu poradenství se věnuji 24 let. V současnosti mám přes 650 klientských rodin – což je přibližně 2.000 klientů – po celé České republice. Uzavřela jsem 7.500 obchodů. Noví zákazníci mi na základě doporučení většinou volají sami.
Viz. - názory klientů
2. Komplexní péče
Nejsem prodejce finančních produktů, ale finanční poradce. Nenabízím produkty, ale poskytujem komplexní řešení potřeb klientů. Jsem FO, která poskytuje zprostředkování finančních služeb v oblasti pojištění, hypoték, stavebního spoření, úvěrů ze stavebního spoření, investování, penzijního připojištění, doplňkového penzijního spoření či jiných spořících nástrojů.
Při tvorbě poradenství beru v úvahu veškeré potřeby zákazníka. Díky mým širokým možnostem můžem řešit každou důležitou oblast klientova zájmu a podat mu pomocnou ruku ve složitém světě peněz.
3. Zázemí silných partnerů
Mám k dispozici široké a kvalitní zázemí silných a seriózních finančních institucí působících na českém trhu. Díky tomu mám také vždy potřebné, kvalitní a aktuální informace z oblasti financí.
Při své činnosti spolupracuji se společností OVB Allfinanz, as Prostřednictvím této společnosti spolupracuji s desetkami finančních institucí.
Viz. - finanční partneri
4. Objektivita
Nestraním žádné finanční instituci. Objektivně posoudím situaci každého klienta. Jako finanční poradce se snažím zákazníkovi poskytnout všechny relevantní informace, pečlivou analýzu a nabídnout řešení odpovídající přesně jeho potřebám.
5. Věrnost
Svým klientům se věnuji dlouhodobě, nikoli pouze v okamžiku podepsání smlouvy.
Kladu důraz na perfektní servis, a proto se každý můj klient na mě může kdykoli obrátit se žádostí o radu či jinou pomoc, vždy se snažím maximálně vyhovět.
6. Odbornost
Svět financí se neustále vyvíjí, z toho důvodu je třeba držet krok s tímto vývojem. Pravidelně proto zvyšuji svou odbornost různými formami vzdělávání. Jsem držitelem všech oprávnění a certifikátů, které český stát a potažmo Česká národní banka od finančních poradců vyžaduje.
Za svou práci jsem také získala řadu ocenění.
7. Etika poradenství
Etika, slušnost, korektnost a diskrétnost jsou nejenom nezbytné vlastnosti každého profesionála, ale i průvodní hodnoty dobrých obchodních vztahů.
8. Důvěra
Klient je pro mně nejen obchodní partner, ale i lidské bytost. Proto je důvěra tou nejsilnější hodnotou v mojí práci. Díky tomu mám s mnoha klienty nadstandartní osobní vazby a troufám si říci, že s řadou z nich jsme se stali takovými přáteli.
9. Společenská odpovědnost
Mojím posláním je i kultivace služeb finančního poradenství, zvyšování finančního povědomí veřejnosti a ochrana klientů před nevýhodnými podmínkami a nekalými praktikami prodejců.
Z tohoto důvodu se rovněž aktivně formou přednášek podívám na zvyšování finanční gramotnosti občanů.
10. Prioritou je poradenství
Nejen finanční poradenství stálo v minulosti na bázi tzn. multi level marketingu. Pro mnoho finančních poradců bylo shánění nových kolegů často větší prioritou než poskytování finanční služby samotné. Pro mě osobně však vždy bylo a nadále zůstává finanční poradenství prioritou číslo jedna. Případnému vážnému zájemci o profesi finančního poradce nicméně ráda prodám své zkušenosti.