Běžný účet jako učitel finanční gramotnosti pro děti (1. díl)
21. 9. 2022
Téma finanční gramotnosti bývá někdy u dospělých podceňováno, protože se tak nějak očekává, že dospělí už s penězi správně hospodařit umí. Ovšem opak někdy může být pravdou. Základy přemýšlení o financích a hospodaření s penězi získáváme už od dětství, převážně od svých rodičů. Proto je dobré, že současní rodiče mohou u svých dětí pro získání finanční gramotnosti využít také novodobé možnosti, jako jsou běžné účty a u dětí zhruba od osmi let i platební karty a internetové bankovnictví.
Platební kartu k běžnému dětskému účtu získávají podle průzkumů obvykle děti až od osmi let, několik bank ale platební kartu nabízí už od šesti let.
Finanční gramotnost jako důležitá podpora od rodičů
Průzkumy také říkají, že stále existují rodiče, kteří své děti s penězi hospodařit neučí. Je to škoda, protože děti by se měly učit hospodařit s penězi už od útlého věku, anebo mít alespoň základní představu o hodnotě peněz. Díky tomu se zvyšuje pravděpodobnost, že budou mít slušný základ finanční gramotnosti i v dospělosti.
Na seznámení se s hospodařením s penězi jsou v současné době ideální právě běžné účty. Tedy účty určené pro děti. Není třeba čekat, až dítěti bude patnáct nebo bude plnoleté, a účet jim založit už dříve.
Běžné dětské účty
Dětský účet můžete jako zákonný zástupce založit v bance, některé banky to umožňují také online. Vhodné je na běžný účet posílat dětem kapesné. Rodiče pak s dítětem v pravidelném intervalu sledují, jak peníze přibývají, a také je učí s penězi správně nakládat.
Postupně, opět obvykle od osmi let věku, je vhodné, aby dítě mělo možnost s penězi samo disponovat. Výhodou je, že dítě může platit kartou, když u sebe nemá dostatečnou hotovost, nebo si třeba na školním výletě vybrat peníze z bankomatu.
V některých případech mohou děti provádět i internetové platby, například za školní obědy. Většina dětských účtů má totiž kromě možnosti získat platební kartu od osmi let také možnost aktivního užívání mobilního nebo internetového bankovnictví.
Do osmi let věku mají děti obvykle přístup jen jako pasivní uživatelé pod dohledem rodičů, i když samozřejmě vždy záleží na bance a konkrétních podmínkách běžného dětského účtu. Obsluha účtu přes bankovnictví je další stupeň přirozeného zacházení s možnostmi současného platebního styku.
Rozhodně je však nutné dítě upozornit na rizika nakupování na internetu a vysvětlit pravidla přihlašování do bankovnictví a vůbec bezpečného chování na internetu. Některé banky i proto omezují dětem platby na internetu třeba i do věku patnácti let. Pokud omezení na účtu není, je nutné správně dítěti nastavit denní a týdenní limity. Mohou být třeba v řádech stovek korun, u starších dětí třeba i tisíce nebo více korun. Limity však vždy nastavuje pouze zákonný zástupce, ne dítě.
Autor
Ing. Eva Lambertová CFC
Deset důvodů, proč se můžem efektivně postarat o vaši finanční pohodu…
1. Zkušenost Finančnímu poradenství se věnuji 24 let. V současnosti mám přes 650 klientských rodin – což je přibližně 2.000 klientů – po celé České republice. Uzavřela jsem 7.500 obchodů. Noví zákazníci mi na základě doporučení většinou volají sami.
Viz. - názory klientů
2. Komplexní péče
Nejsem prodejce finančních produktů, ale finanční poradce. Nenabízím produkty, ale poskytujem komplexní řešení potřeb klientů. Jsem FO, která poskytuje zprostředkování finančních služeb v oblasti pojištění, hypoték, stavebního spoření, úvěrů ze stavebního spoření, investování, penzijního připojištění, doplňkového penzijního spoření či jiných spořících nástrojů.
Při tvorbě poradenství beru v úvahu veškeré potřeby zákazníka. Díky mým širokým možnostem můžem řešit každou důležitou oblast klientova zájmu a podat mu pomocnou ruku ve složitém světě peněz.
3. Zázemí silných partnerů
Mám k dispozici široké a kvalitní zázemí silných a seriózních finančních institucí působících na českém trhu. Díky tomu mám také vždy potřebné, kvalitní a aktuální informace z oblasti financí.
Při své činnosti spolupracuji se společností OVB Allfinanz, as Prostřednictvím této společnosti spolupracuji s desetkami finančních institucí.
Viz. - finanční partneri
4. Objektivita
Nestraním žádné finanční instituci. Objektivně posoudím situaci každého klienta. Jako finanční poradce se snažím zákazníkovi poskytnout všechny relevantní informace, pečlivou analýzu a nabídnout řešení odpovídající přesně jeho potřebám.
5. Věrnost
Svým klientům se věnuji dlouhodobě, nikoli pouze v okamžiku podepsání smlouvy.
Kladu důraz na perfektní servis, a proto se každý můj klient na mě může kdykoli obrátit se žádostí o radu či jinou pomoc, vždy se snažím maximálně vyhovět.
6. Odbornost
Svět financí se neustále vyvíjí, z toho důvodu je třeba držet krok s tímto vývojem. Pravidelně proto zvyšuji svou odbornost různými formami vzdělávání. Jsem držitelem všech oprávnění a certifikátů, které český stát a potažmo Česká národní banka od finančních poradců vyžaduje.
Za svou práci jsem také získala řadu ocenění.
7. Etika poradenství
Etika, slušnost, korektnost a diskrétnost jsou nejenom nezbytné vlastnosti každého profesionála, ale i průvodní hodnoty dobrých obchodních vztahů.
8. Důvěra
Klient je pro mně nejen obchodní partner, ale i lidské bytost. Proto je důvěra tou nejsilnější hodnotou v mojí práci. Díky tomu mám s mnoha klienty nadstandartní osobní vazby a troufám si říci, že s řadou z nich jsme se stali takovými přáteli.
9. Společenská odpovědnost
Mojím posláním je i kultivace služeb finančního poradenství, zvyšování finančního povědomí veřejnosti a ochrana klientů před nevýhodnými podmínkami a nekalými praktikami prodejců.
Z tohoto důvodu se rovněž aktivně formou přednášek podívám na zvyšování finanční gramotnosti občanů.
10. Prioritou je poradenství
Nejen finanční poradenství stálo v minulosti na bázi tzn. multi level marketingu. Pro mnoho finančních poradců bylo shánění nových kolegů často větší prioritou než poskytování finanční služby samotné. Pro mě osobně však vždy bylo a nadále zůstává finanční poradenství prioritou číslo jedna. Případnému vážnému zájemci o profesi finančního poradce nicméně ráda prodám své zkušenosti.