Koupě bytu? Ohlídejte si závazky po předchozím majiteli
06. 11. 2019
Říkejme jim třeba pan a paní Doubkovi. Paní Doubková dlouho toužila se přestěhovat do většího bytu. Ten malý už jim nestačil. To víte, tři děti, dva dospělí a pes. A tak se pan Doubek rozhlížel po realitním trhu tak dlouho, až našel parádní byt za velmi slušnou cenu. Když se byli na byt podívat, zaujala je kromě velikosti a dispozice bytu také koupelna s velkou masážní vanou. Rozhodli se nemovitost koupit.
Všechno proběhlo v pořádku
Převod finančních prostředků i získání potvrzení od správce domu o tom, že na jejich nový byt nejsou evidovány žádné závazky včetně dluhů. Jaké však bylo jejich překvapení, když po nějaké době přišlo vyúčtování poplatků ještě i za období, kdy byt obývala rodina předchozího majitele. Jeho rodina totiž výrazně překročila zálohy, které sice zaplatila, ale skutečné náklady za vodu a elektřinu vyšplhaly o mnoho tisíc víc. Předseda společenství vlastníků bytových jednotek (zkráceno SVJ) ale zaplacení nákladů po předchozím majiteli požadoval po Doubkových.
Předseda SVJ tvrdil, že dluh mají doplatit manželé Doubkovi a pan s paní naopak trvali na svém, že nic platit nebudou, ať se obrátí na předchozího majitele.
Jak je tohle vůbec možné?
Na straně předsedy SVJ stál paragraf občanského zákoníku, který stanovuje, že při převodu vlastnického práva k určité věci, tedy i k bytu, přebírá nový vlastník práva a povinnosti s danou věcí spojené. To znamená i závady a dluhy.
Na straně rodiny Doubkových zase stála správná připomínka, že byt kupovali bez vědomí dluhu na bytě. O bezdlužnosti předchozího majitele vůči domu měli od správce dokonce i potvrzení. Jenže potvrzení se týkalo záloh, ne reálné spotřeby. A předchozí majitel s rodinou zjevně využíval masážní vanu v bytě opravdu naplno. Jenže to při koupi bytu nemohli Doubkovi vědět. Nakonec spor vyřešil správce domu, který se přiklonil k výkladu paragrafu, že nelze vymáhat věc, o které současný majitel nevěděl, a začal vymáhat dluh po předchozím majiteli.
Pokud by se vám tedy při koupi bytu něco takového stalo a vy skutečně budete mít v ruce potvrzení od SVJ nebo správcovské firmy tak, jak je požadováno i zákonem, nelekněte se a situaci řešte argumentací o tom, že o dluhu jste nevěděli a ani jste neměli šanci se o něm žádným jiným způsobem dozvědět. Nedoplatek za ty měsíce, kdy byl předchozí majitel stále evidován v katastru nemovitostí, by pak skutečně měl přejít na původního majitele.
Autor
Ing. Eva Lambertová CFC
Deset důvodů, proč se mohu efektivně postarat o vaši finanční pohodu…
1. Zkušenost Finančnímu poradenství se věnuji 23 let. V současnosti mám přes 650 klientských rodin - což je přibližně 2.000 klientů - po celé České republice. Uzavřela jsem 7.400 obchodů. Noví zákazníci mi na základě doporučení většinou volají sami.
Viz. - názory klientů
2. Komplexní péče
Nejsem prodejce finančních produktů, ale finanční poradce. Nenabízím produkty, ale poskytuji komplexní řešení potřeb klientů. Jsem FO, která poskytuje zprostředkování finančních služeb v oblasti pojištění, hypoték, stavebního spoření, úvěrů ze stavebního spoření, investování, penzijního připojištění, doplňkového penzijního spoření či jiných spořících nástrojů.
Při tvorbě poradenství beru do úvahy veškeré potřeby zákazníka. Díky mým širokým možnostem mohu řešit každou důležitou oblast klientova zájmu a podat mu pomocnou ruku ve složitém světě peněz.
3. Zázemí silných partnerů
Mám k dispozici široké a kvalitní zázemí silných a seriózních finančních institucí působících na českém trhu. Díky tomu mám také vždy potřebné, kvalitní a aktuální informace z oblasti financí.
Při své činnosti spolupracuji se společností OVB Allfinanz, a.s. Prostřednictvím této společnosti spolupracuji s desítkami finančních institucí.
Viz. - finanční partneři
4. Objektivita
Nestraním žádné finanční instituci. Objektivně posoudím situaci každého klienta. Jako finanční poradce se snažím zákazníkovi poskytnout všechny relevantní informace, důkladnou analýzu a nabídnout řešení odpovídající přesně jeho potřebám.
5. Věrnost
Svým klientům se věnuji dlouhodobě, nikoliv pouze v okamžiku podepsání smlouvy.
Kladu důraz na perfektní servis, a proto se každý můj klient na mě může kdykoliv obrátit se žádostí o radu či jinou pomoc, vždy se snažím maximálně vyhovět.
6. Odbornost
Svět financí se neustále vyvíjí, z toho důvodu je potřeba držet krok s tímto vývojem. Pravidelně proto zvyšuji svou odbornost různými formami vzdělávání. Jsem držitelem všech oprávnění a certifikátů, které český stát a potažmo Česká národní banka od finančních poradců vyžaduje.
Za svou práci jsem také získala řadu ocenění.
7. Etika poradenství
Etika, slušnost, korektnost a diskrétnost jsou nejen nezbytné vlastnosti každého profesionála, ale i průvodní hodnoty dobrých obchodních vztahů.
8. Důvěra
Klient je pro mne nejen obchodní partner, ale i lidská bytost. Proto je důvěra tou nejsilnější hodnotou v mé práci. Díky tomu mám s mnoha klienty nadstandartní osobní vazby a troufám si říci, že s řadou z nich jsme se stali také přáteli.
9. Společenská odpovědnost
Mým posláním je i kultivace služeb finančního poradenství, zvyšování finančního povědomí veřejnosti a ochrana klientů před nevýhodnými podmínkami a nekalými praktikami prodejců.
Z tohoto důvodu se rovněž aktivně formou přednášek podílím na zvyšování finanční gramotnosti občanů.
10. Prioritou je poradenství
Nejen finanční poradenství stálo v minulosti na bázi tzv. multi level marketingu. Pro mnoho finančních poradců bylo shánění nových kolegů často větší prioritou než poskytování finanční služby samotné. Pro mě osobně však vždy bylo a nadále zůstává finanční poradenství prioritou číslo jedna. Případnému vážnému zájemci o profesi finančního poradce nicméně ráda předám své zkušenosti.